released in september, 2024 on Kairos Music, Vienna.
In 2022/23 I wrote about 62 minutes of piano music entitled
'Impromptus und Interationen'.
12 Impromptus and 4 Interationen.
The Interationen are with preparations or/and are (partly) being played inside.
The work follows a certain dramaturgy.
Nevertheless other combinations, shorter versions, taking out the prepared piano Interationen - all this is possible.
For a concert due to the preparations and the removal of them it might be a good idea to begin with Interation #1.
Vitalii Kyianytsia recorded the complete series in Berlin (march 2024) on a Fazioli Grand Piano.
It was released on Kairos Music, Vienna in september 2024.
You can order the CD in my shop or buy the music as CD or digital through the Kairos site:
https://www.kairos-music.com/cds/0022041kai
You can read through the score here:
https://www.universaledition.com/en/Works/Impromptus-und-Interationen/P0212435
From the Liner Notes by Reinhard Kager:
'It are these inherent cross-references that permeate the piano cycle, but also the constantly surprising twists and turns that make Ullmann's "Impromptus and Interations" so stimulating.
And first and foremost, of course, the aforementioned slowing down of time.
It seems as if the Berlin musician had had enough of all the agitated progress that determines the developmental logic of capitalism and instead impressively refers to the power of pausing and reflecting on misguided processes.
It was not Romanticism that inspired Ullmann to write his piano cycle, but the stoic-contemplative piano music of Erik Satie, of which clear echoes can be heard in Impromptu #7.
With this, Ullmann thus offers a promising counter-model to the artificial overheating of our time.'
About Vitalii Kyianytsia:
Vitalii Kyianytsia (*1991) is a Ukrainian pianist and composer.
He was born in Kyiv, where he began his musical education at the age of six.
Since 2017, he has been residing in Germany.
Kyianytsia studied in Frankfurt am Main with the Ensemble Modern and in Stuttgart with Nicolas Hodges.
He won prizes at several international competitions, including the Orleans Piano Competition (France) and the UNISA International Jazz Piano Competition (South Africa).
His solo album "Night Music" (2023) combines both of Kyianytsia's passions: composition and improvisation.
Reviews:
' Gebhard Ullmann, der Berliner Saxophonist und Komponist, hat immer parallel gearbeitet. Zwischen Deutschland und New York, Improvisation und Komposition, Großformation und reduzierter Konstellation. In der Corona-Zeit hat er sich zunehmend ins Komponieren im klassischen Sinne vertieft, hat für Orchester geschrieben, aber auch Solostücke für Piano. Ullmann ist ein enorm produktiver Künstler, bei dem wie in konzentrischen Kreisen alles irgendwie miteinander zu tun hat. Nur Routine will er nicht aufkommen lassen. Insofern ist es höchstens ein wenig überraschend, wenn er nun fünfzehn Klavierstücke vorlegt, die er »Impromptus und Interationen« nennt, vom ukrainischen Pianisten Vitalii Kyianytsia interpretieren und beim auf zeitgenössische Klassik spezialisierten Kairos-Label erscheinen lässt. Sehr konzentrierte Stücke sind das, wobei die vier in den Ablauf der Impromptus eingeklinkten Interationen auf einem modifizierten Flügel zu spielen sind. Die Präparationen sind akribisch vorgegeben, also mitkomponiert. In der Summe ergibt das eine knappe Stunde höchst konzentrierter Musik, die nicht eifert, mit Pausen, Nachklängen und spannenden Verlangsamungen agiert. Wucht und Innehalten nah der Stille changieren ineinander und addieren sich zu einem fein gesponnenen Netz von verblüffender Klarheit, münden nie in nur simple Schönheit. Ullmann findet starke Themen, die im Fortgang der Ereignisse in Varianten aufgenommen werden. Erstaunliche Klaviermusik ergibt das, die große Ahnen weiterdenkt und mitten in unserer Gegenwart kleine Inseln der Einkehr wachsen lässt. '
Dr. Ulrich Steinmetzger (12/2024)
' Er zählt zu den Ausnahme-Talenten seiner Generation. Nur wenige junge Musiker gerieren sich derart neu- und wissbegierig, bewegen sich derart agil und flexibel zwischen den Genres wie Vitalii Kyianytsia.
Jetzt hat Kyianytsia den Klavierzyklus „Impromptus und Interationen" von Gebhard Ullmann von 2023 eingespielt, und von diesem Doppelprofil profitiert die Interpretation ...
Ein spannender Hörkrimi von knapp sechzig Minuten. '
Marco Frei (Piano News, 1/2025) (Interpretation 6, Klang 5, Repertoirewert 6)
© 2024 Gebhard Ullmann. All rights reserved. Privacy policy Imprint